A Széll Kálmán tér újraálmodói

2015. július 10. 10:16 - Széllkalef

A Széll Kálmán tér hónapok óta úgy fest, mint egy háborús övezet, de megéri türelmesnek lenni, hiszen a munkák végeztével egy szép, tiszta, szerethető és használható teret kapunk. A készülő térről Fialovszky Tamással, Hőnich Richárddal és Szakács Barnabással beszélhettünk. Ők annak az építészcsapatnak a tagjai – Sólyom Benedekkel, Kenéz Gergellyel és Jedlicska Gergővel együtt – , akik el mertek szakadni a tér eddigi arculatától, és újraálmodni minden négyzetméterét.

img_1818.jpg

Van-e valamilyen érzelmi kötődésetek a térhez?

A tervezőcsapatunk több tagja Budán nőtt fel, ezért sok szállal kötődünk a térhez. Mindig is megkerülhetetlen, fontos találkozópont volt, össze sem tudjuk számolni, hány órát töltöttünk itt várakozással, beszélgetéssel mi is kamaszkorunktól kezdve.

Mi volt az első gondolatotok, amikor megláttátok a pályázatot?

Nagyon örültünk, bár igazság szerint ez már régóta lógott a levegőben, hiszen korábban többször is felreppent a hír, hogy átalakítják a teret. Sőt, a rendszerváltozás után több nagyszabású terv is készült a tér átalakítására, amelyek végül – valószínűleg – költségvetés hiánya miatt nem valósultak meg. Mivel mi is nagyon sok időt töltöttünk a téren, rengeteg gondolatunk, ötletünk volt azzal kapcsolatban, hogy mit, hogyan lehetne átalakítani, mivel lehetne jobbá, használhatóbbá tenni. A közlekedési koncepciót már készen kaptuk, a terveket ehhez igazítva készítettük el.

Mióta dolgoztok együtt?

Idén 25 éves az Építész Stúdió, és mindannyian már közel 20 éve itt dolgozunk, összeszokott csapat vagyunk. A környezetrendező csapattal, a Léptéktervvel is több éves az együttműködésünk.

Hogyan inspirálódtatok, álltatok neki a tervezésnek egy-egy ilyen nagy volumenű munka előtt?

Természetesen ilyenkor mi is körülnézünk, hogy az elmúlt években hasonló témában mik épültek a világban, és ezeket a projekteket ki is elemezzük  pozitívumok- negatívumok szerint. A Széll Kálmán tér tervezésénél egyébként könnyebbség volt, hogy már egy valóságos tervarzenál állt rendelkezésre, így a tévutakat gyorsan ki tudtuk szűrni.

Mi volt a munkafelosztás, hogyan zajlik egy ilyen projekt kivitelezése?

Mi az Építész Stúdiónál csapatban szeretünk dolgozni. Hiszünk abban, hogy minél több nézőpont kerül bele egy tervbe, annál gazdagabb, sokrétűbb lesz a végeredmény. Ezt mindig érdemes kihasználni, ezért rögtön az elejétől közösen gondolkodunk, majd kiválasztjuk a legjobb ötleteket és ezeket tovább érleljük. Az, hogy kihez melyik rész áll közelebb, mi az a terület, amit szívesen kidolgozna, mindig menet közben alakul ki. Az első szakaszban tehát mindenki az egész koncepcióhoz ad hozzá ötleteket, majd ha ez összeállt, akkor osztjuk szét a részfeladatokat.

img_1785.jpg

Milyen szempontokat vettetek figyelembe a tér kialakításánál?

Korábban készült már egy szabályozási terv, és az új koncepciót ennek mentén kellett elkészítenünk. Számos szempontot kellett figyelembe vennünk, például azt, hogy ez egy nagyon funkcionális tér, egy közlekedési csomópont, ahol naponta kétszázezer ember sétál keresztül. A tervezésnél azt próbáltuk átgondolni, hogy mitől lehetne jobb, kellemesebb a téren töltött idő, ezért 170 fát terveztünk a térre, ligeteket a villamosmegállókba. Ezek a fasorok határokat is adnak a térnek, ami eddig hiányzott. Fontos volt az is, hogy a tér azon részeibe is életet vigyünk, ahol eddig nem volt, olyan pontok jöjjenek létre, ahol meg lehet inni egy kávét, várakozni, ülni a lépcsőn. Lépcsőkkel a Várfok utca felőli rézsűket is bevontuk a térbe.

Melyik ötletre vagytok a legbüszkébbek?

Talán arra, hogy a tér új burkolatának struktúrája, rajzolata követi majd a gyalogosok áramlásának főbb irányait, mint ahogy egy füves réten az emberek kitapossák az utat. Ezt egyébként pontos adatok alapján modelleztük.

A metróépület megjelenése nagyon megosztja az embereket, ezt miért kellett megtartani?

A maga idejében a „legyező” egy nagyon bravúros építészeti megoldásokat felvonultató, formabontó épület volt. Mi az eredeti állapotára szeretnénk visszaállítani, kisebb módosításokkal. A keresztirányban húzódó „lepény” épületet ezért elbontottuk, kicsit megtisztítottuk és funkcionálisabbá tettük a legyezőt. A jövőben az épület sokkal jobban becsatlakozik a tér mozgásába, mert egy transzparens csarnok lesz üvegfalakkal, amiben egy pékség is helyet kap. Bízunk benne, hogy ez is egy olyan hely lesz, ahol rossz időben jó várakozni.

Mit gondoltok, milyen lesz a tér fogadtatása?

Biztosan nagyon sokan várják már, hogy elkészüljön a tér, hiszen az átépítés egy hosszú folyamat. Bízunk benne, hogy szeretni fogja mindenki, egészében és kisebb részleteiben is. A struktúra nagyon lendületes, fiatalos, de lesznek retró elemek is, mint a legyező épület, így több stílus is keveredik. Nagy munkát fektettünk abba, hogy megtisztítsuk a teret a felesleges kábelektől, korlátoktól, közlekedési tábláktól, így sokkal átláthatóbb lesz a tér. Izgalmas újdonságként látszóbeton elemek is megjelennek, alkalmazott művészet formájában, valamint tömbfából készült, tartós utcabútorok.

Óriási munkán vagytok túl, napi hány munkaórát ölelt fel a tervezés?

Kereken egy éven keresztül terveztük napi nyolc órában, de fél év telt igazán intenzív munkával, amikor többen is dolgoztunk rajta.

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kalef.blog.hu/api/trackback/id/tr907607118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

epix 2015.07.10. 17:04:57

A térhez 2 évtizedig nem mertek hozzányúlni, mert egy nagyon átfogó átalakításra lett volna szükség főleg egy teljesen új közlekedési koncepcióra lett volna szükség.. Ez most nem történik meg , ez a tulajdonképpen csak ráncfelvarrás, egy tisztasági festés. Nagyon sok közlekedési anomália nem lesz megoldva, marad minden régiben. Egy város nem csupán attól lesz élhető, hogy új burkolaton korzózhat a nép. A múltban volt nagyon sok jó ötlet a térrel kapcsolatban, ami sokkal jobb megoldás lett volna, de nagyon sok pénzt emésztene fel. Szerintem nem túl jó ötlet, hogy most kevesebb pénzért ugyan de mégis drágán további évtizedekre befagyasztjuk a jelenlegi közlekedésii állapotokat. Persze ez nem a tervezők hibája, ez sajnos politikai döntés volt.

OkoskaTo:rp 2015.07.10. 18:26:49

Én is a megrendelőknek rovom fel, hogy a választásra átadható dizájnon túl a közlekedési problémákat továbbra sem sikerült megnyugtatóan megoldani, ellenben sikerült újabb évtizedekre bebetonozni.

Szubjektív véleményem, hogy a burkoljunklemindent építész véna egy kicsit berántotta a tervezőket, és elég kevés helyet hagytak a Léptékterv számára. Persze, a zöldfelületet és az igazi parkot nehezebb fenntartani (ld. Erzsébet tér!), de különösen Budapest egykor(?) legszennyezettebb levegőjű terén lehetett volna sokkal zöldebben gondolkodni.

(Azt pedig a cikkszerzőnek, hogy jó lettek volna képek, de legalább linkek olyan térképekre, látványtervekre, ami alapján az olvasó megtudja, miről is beszélnek.)

jet set 2015.07.10. 18:29:45

A térkövezett betondzsungel mitől is lesz szerethető?

dwr 2015.07.10. 22:19:43

"Szerethető" gránitsivatag, akárcsak a Baross tér. Az is csak "1000" évig épült. Már a Kossuth tér is kissé túl van térkövezve, valahogy manapság az élhető-használható köztér a végeláthatatlan kőburkolatot jelenti. A Moszkva tér sem elsősorban a repedezett aszafalt burkolattól volt gagyi.

Shopping 2015.07.11. 00:53:07

Ezek már ránézésre is lúzerek.
Abban biztos vagyok, hogy egyikük sem beszélt meg randit, "szombat este 8-kor az óra alatt".
Rövid ujjú ing? WTF?

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2015.07.11. 01:35:59

kiíráskiszolgáló robotok a srácok. semmi élet nincs a terveikben - hiába hangoztatják. egy sivárkonepciót vettek meg tőlük és azt építik fel nekünk. nem az csak ő hibájuk hogy nyerhettek... bár én nem lennék rá büszke a helyükben...

és hogy melyik lett volna ennél százszor jobb? pl ez: www.bkk.hu/apps/pdf/01.pdf

Vili Doli 2015.07.11. 10:40:32

Téves elképzelés, hogy a Moszkva térnek valamiféle közösségi térnek kell lenni, ahol jó a fák alatt elücsörögni.
Egy frászt!
Közösségi térnek ott van egy köpésre a millenáris, ott a fűre is le lehet telepedni.
Ez egy közlekedési csomópont, ahol mindenki átszáll egyik járműről a másikra, és ezt szeretné minél gyorsabban, biztonságosabban, egyszerűbb megközelítéssel tenni. (Nem úgy, mint eddig, amikor a tömeg a 6-os villamos sínjén áradt keresztül. Csoda, hogy csak egy balesetet láttam itt.)
Ez egy olyan tér, amin szeretne mindenki a lehető leggyorsabban áthaladni és elhagyni. Tehát a mozgást kell kiszolgálni, és nem az ücsörgést.
Nem kell fűfelület, nem kell fa, árnyékolók kellenek, és padok a várakozóknak. Én az undorító kajabódékat is kihagynám, aki éhes, tud pl, a mammutban, burgerkingben enni.
Egyedüli jó ötlet a mozgólépcső a Várfok utcára, bár a toló- és babakocsisok mehetnek körbe továbbra is.
Kíváncsi vagyok, mikor lesz egyszer lift le a metróba, úgy nagyjából az egész 1-2-3-as vonalon végig...

Alick 2015.07.11. 11:14:46

Sivár köves tér, de előnye hogy a hajléktalanok kevésbé szállják meg a fás-bokros részeket trágyázandó...

www.youtube.com/watch?v=QoEmBStvJU8

gizmo26666 2015.07.11. 22:24:22

Már most azt kerestem a mellékelt videóban, hogy hol lehet a legeldugottabb helyen részegen hugyozni a Millenárisról hazafelé.
süti beállítások módosítása